اهمیت گوشت و تخم بلدرچین از نظر پزشکی

  • شنبه ۱ تیر ۱۳۹٨ - ٤۵ : ۱۱

از جمله عناصری که می توان به عنوان عوامل دخیل در مسائل فیزیولوژیک و بیوشیمی بدن از آنها یاد کرد. گروه اصلی است که گروه اول شامل عناصر کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و گوگرد است که سازنده اجزای اصلی مولکول های بدن هستند که معمولا از طریق آب، چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدراتها وارد بدن می شوند که به دلیل داشتن نسبت قابل توجهی پروتئین و مقداری چربی در لاشه بلدرچین از حضور آنها در بدن با خوردن گوشت این پرنده مغذی اطمینان حاصل نمود

اهمیت گوشت و تخم بلدرچین از نظر پزشکی

امروزه به اثبات رسیده که گوشت و تخم این هم از لحاظ تغذیه ای و هم از لحاظ درمانی حائز اهمیت می باشد که در مورد آن توضیحات ذیل را ارائه می دهیم:


از جمله عناصری که می توان به عنوان عوامل دخیل در مسائل فیزیولوژیک و بیوشیمی بدن از آنها یاد کرد. گروه اصلی است که گروه اول شامل عناصر کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و گوگرد است که سازنده اجزای اصلی مولکول های بدن هستند که معمولا از طریق آب، چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدراتها وارد بدن می شوند که به دلیل داشتن نسبت قابل توجهی پروتئین و مقداری چربی در لاشه بلدرچین از حضور آنها در بدن با خوردن گوشت این پرنده مغذی اطمینان حاصل نمود.


دسته دوم عناصر معدنی هستند که دارای اهمیت فوق العاده ای هستند زیرا در صورتی که در طول روز نتوانیم بیش از 100 میلی گرم از آنها را وارد بدن نمائیم مسلما با یکسری اختلالات عصبی که مخصوصا در صورت کمبود سدیم، پتاسیم، کلسیم در بدن ایجاد می شود مواجه می شویم چراکه در اثر کمبود عناصر یادشده در عملکرد بخش حساس اعصاب یعنی پمپ های سدیمی اختلال عمل ایجاد می شود و در موارد شدید با فلج تمام یا قسمتی از بدن به صورت موقت مواجه هستیم.


عناصر این دسته شامل فسفر، کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم و کلراید هستند.


مهمترین گروه و عناصری که به ویژه در مبحث تغذیه انسان با بلدرچین می توان به آن اشاره کرد گروه عناصر کمیاب هستند که در اکثر آنها به وفور انسان در گوشت این پرنده خوش نقش یافت می شوند که شامل کروم، مس، ید، آهن، منگنز، مولیبدن، سلنیم و روی است که به مقادیر بسیار کم برای انسان در روز اکتفا می شود.


عناصر دسته چهارم را فاکتور می گیریم زیرا هیچگونه عملکرد مهم و خاصیت و نقشی را در بدن آدمی ایفا نمی کنند و تنها در تغذیه حیوانات جایگاه خود را حفظ نموده اند.


عناصر دسته پنجم نیز با توجه به اینکه عناصری سمی برای انسان به شمار می روند لیکن ما در اینجا به آنها توجه خاصی داریم زیرا این عناصر به میزانی در حد صفر در محصولات بلدرچین حضور دارند که شامل سرب و جیوه هستند پس علاوه بر خواص محصولات بلدرچین این پرنده از نظر عناصر برای یک فرد سالم عاری از ضرر و زیان است.


که این عناصر به میزان بسیار کم و کمیاب هرکدام در یک ماده غذایی که معمولا گران قیمت نیز هستند جمع شده اند مثل فسفر که در میگو موجود است ولی اکثر این مواد مثل کبالت، مس، روی، سلنیوم، آهن و عناصر دیگر مانند فسفر و کلسیم به راحتی در کلکسیون بلدرچین خام یافت می شود.


در پزشکی به ماده ای عنوان ماده غذایی ضروری اطلاق می شود که با حذف آن از جیره غذایی انسان در بدن انسان از نظر فیزیولوژیک اختلال ایجاد شود و با بازگشت آن ماده غذایی تمام علائم ایجاد شده ناشی از کمبود آن برطرف شود.


برای هر انسان در هر شرایطی که باشد حدود 40 عنصر عالی و معدنی ضروری شناخته شده که انرژی را باید بدان اضافه نمود.



گوشت پرنده:

گوشت این پرنده به اعتقاد حکیم مومن وعلوی به شرط پخته بودن بسیار سهل الهضم است همچنین کباب شده آن سنگین است در صورتی که طبخ آن به همراه ترشی و وروغن باشد کباب آن را بسیار لذیذ می نماید.


طبق گفته حکیم بزرگ پارسی شیخ ابوعلی سینا این پرنده چون خربق می خورد و طبع آنرا دارد پس به دلیل اینکه خود خربق برای درمان تنگی نفس مفید است پس نتیجه حاصل می شود که بلدرچین برای این بیماری علاج است.


مضرات گوشت بلدرچین:


از جمله مضراتی که می توان برای مصرف گوشت این پرنده ذکر کرد این است که در صورت افراط در مصرف گوشت آن امکان ایجاد جوش های پوستی و خارش آنها می باشد که البته می توان آنرا به حساسیت های شخصی مربوط به گوشت این پرنده مربوط کرد که تنها منحصر به بلدرچین نمی باشد واگر با روغن و ترشی صرف شود این عیب نیز مرتفع می شود


فوائد گوشت و تخم بلدرچین:

به طور خلاصه می توان خواص گوشت این پرندئه پرجنب و جوش را به صورت تیتروار به عوامل زیر تقسیم نمود:

  1.  کمک به جلوگیری از تنگی نفس یا آسم و مفید برای معلولین

  2. تحریک قوای تناسلی و تمایلات جنسی به ویژه با مصرف تخم پرنده و دافع سودا

  3. پیشگیری از بیماری های خونی

  4. سهل الهضم است چون بافتی نرم دارد

  5. دافع مواد رادیواکتیو

  6.  تخم آن قابل استفاده برای اشخاصی است که تخم مرغ برایشان منع شده.

  7. قابل استفاده برای اطفال شیرخوار.

  8. باعث دفع فلزات سنگین، مواد زائد و سرطان زا از بدن می شود.

  9. سنگ کلیه و مثانه را خرد می کند.

  10. گوشت پرنده مغذی بوده و بدن را سالم نگه می دارد.

  11.  دفع بیخوابی به دلیل وجود عناصر کمیاب

  12.  دافع ناراحتی روانی و ضعف اعصاب به دلیل وجود عناصر کمیاب به دلیل داشتن ویتامینهای گروه B

  13.   گوشت پرنده پس از طبخ به دلیل وجود سلول های پیچیده پیوندی متلاشی نمی شود و پرنده ترکیب خود را حفظ می کند.

  14. اسیدهای آمینه کمیابی که در سایر پروتئین ها یافت نمی شود در گوشت این پرنده وجود دارد و برای ترمیم بافت های از دست رفته افراد مسن بسیار مفید است.

  15. گوشت آن برای بیماری های فشارخون نیز تجویز می شود.

  16.  برای دوران بارداری و شیردهی و سنین رشد کودک بویژه کم خونی مفید است.

  17. تنظیم دوره خواب و بیماری هیپوتالاموس مغز

  18.  تنظیم سیستم قلبی و گوارش

  19. استحکام عضلات و استخوان ها

  20. افزایش چربی این گوشت برای افراد حساس عاری از ضرر است.

  21. این محصولات بویژه تخم بلدرچین برای تغذیه نوزادان و رشد کودکان توصیه می شود.

  22. تخم پرنده غذایی کم حجم است پس یک غذای کامل مغدی با حجمی کم را در بر می گیرد و می تواند برای کودکان در حال رشد و افراد پر سن و سال که دیگر توان روزهای جوانی را دارا نمی باشند مفید است.

  23. به قول حکما گوشت و تخم آن دارای طبع گرم است و برای رفع سردی مفید است.

  24. برای درد مفاصل مفید است.

  25. تخم بلدرچین حاوی مقادیر زیادی کارتن است که سبب خوشمزه شدن آن می شود.

  26. محصولات بلدرچین هیچگونه حساسیتی را برای اشخاص حساس با توجه به طبع گرم آن ایجاد نمی کند.

  27. برای درمان بیماری هایی که جراحات آنها در کبد و کلیه هاست مفید است.

 

 

 


تنظیمات دستگاه جوجه کشی منشور پارس

پرورش مرغ بومی

دوره جامع پرورش شترمرغ

دوره جامع پرورش بلدرچین

پکیج آموزشی اصول جوجه کشی